ספרים חדשים

 

זכויות יוצרים / טוני גרינמן

השנים שחלפו מאז המהדורה הקודמת הביאו איתן מאות פסקי דין חדשים המפרשים ומיישמים את הוראות החוק, תקנות שהותקנו על פיו ולא פחות מחמישה תיקונים לחוק, האחרון שבהם רחב היקף. מושגים חדשים ומחודשים שנטבעו בחוק זכות יוצרים, כגון "העמדה לרשות הציבור" ו"שימוש הוגן", זכו לפרשנויות בפסיקה, אם כי עיצוב ההלכה בעניינם טרם גובש והושלם. כן נוספו בתחום מושגים חדשים כגון "יצירה יתומה" ו"צווי חשיפה". שירותי ההזרמה עדיין היו בתחילת דרכם. הפיראטיות המקוונת עשתה שמות בתעשיות המוזיקה, הקולנוע והתוכנה. עשור ועוד שנתיים לאחר מכן, רוב הציבור כבר איננו נוהג לרכוש עותקים וליצור ספריות של מוזיקה ושל סרטים, בין פיזיים ובין דיגיטליים. הוא צורך יצירות כאלה בעיקר מרחוק, במידה רבה באמצעות שירותי הזרמה. טכנולוגיות חדשות, כגון הדפסה תלת-ממדית ובינה מלאכותית, מציבות אתגרים חדשים. כך גם התפתחויות תרבותיות, ובראשן תרבות המדיה החברתית, מעלות שאלות משפטיות חדשות. אפילו למגפת הקורונה, המחייבת מעבר לפעילות חינוכית ותרבותית מקוונות, השפעה על דיני זכויות יוצרים. כרך א' של המהדורה השלישית, הרואה אור עתה, עודכן לאור ההתפתחויות לעיל, ומציע מחשבות לקראת התפתחויות עתידיות. הכרך כולל את הפרקים להלן: הדן בבסיס העיוני וההיסטורי לזכות יוצרים ובתשתית החקיקתית; עיקרים בדיני זכויות יוצרים, לרבות עקרון המקוריות, ההבחנה בין יצירה מוגנת לרעיון ונושאים אחרים שאינם מוגנים בזכות יוצרים; יצירות ספרותיות, אמנותיות, דרמטיות ומוסיקליות; יצירות מיוחדות; הזכויות המוקנות לבעל זכות היוצרים; שימושים מותרים ביצירות, לרבות היתר השימוש ההוגן.

זכויות יוצרים

 

בטיחות מפני הרשעת חפים מפשע / בועז סנג'רו

ספר זה הוא המשך ישיר לספר הרשעת חפים מפשע בישראל ובעולם: גורמים ופתרונות (2014). בעוד שבספר הקודם נדרשה אנרגיה רבה להצגת הבעיה, שבאותה תקופה נטו לגמדה, הספר הנוכחי מפתח דרכים משוכללות להפיכת מערכת המשפט הפלילי לבטוחה יותר. אם הספר הקודם היה מעין "הרשעת חפים מפשע למתחילים" והתמקד בגורמים לתופעה, הספר הנוכחי הוא "בטיחות מפני הרשעת חפים מפשע למתקדמים" ומתמקד בפתרונות בטיחותיים. לקריאת הספר הנוכחי לא הכרחי להקדים ולקרוא את הראשון, ואף לא הכרחית השכלה משפטית; די בסקרנות בריאה. אין עוול גדול יותר שמדינה ליברלית גורמת באופן שיטתי לאזרחיה מהרשעת חפים מפשע. הספר מציע דרכים שיטתיות להפחתת השיעור המשמעותי הקיים של הרשעות השווא, הגורמות נזקים חמורים לאזרח (בעיקר הקלון ושלילת חירות) ולחברה (בעיקר אי-לכידת העבריין האמתי, ועלויות הליכי החקירה, המעצר, המשפט והמאסר המוטעים)הרשעת חף מפשע היא תאונה, ממש כמו התרסקות מטוס קרב. הספר מראה כיצד ניתן ליישם על מערכת המשפט הפלילי שיטות בטיחות מודרנית שפותחו בתחומי התעופה, החלל וההנדסה ושמשתדלים ליישמן גם בתחומי העבודה והרפואה. מלבד פיתוח תורת בטיחות ושיטות בטיחות כלליות למשפט הפלילי, הספר מתמקד בראיות המרכזיות (ההודאה, עדות הראייה, השוואת ד.נ.א. והשוואת טביעות אצבעות) ובפרוצדורות המרכזיות (חקירה משטרתית וניהול תביעה, עסקות הטיעון, וההליכים שלאחר ההרשעה) ומציע פתרונות בטיחותיים" -- מן הכריכה האחורית.

בטיחות מפני הרשעת חפים מפשע

 

 

ציד עופות הטרף היהודים : נקמת קרבנות בית הדין הרבני / זאב בק

כפסע היה בין מותם של שמונים ושמונה דייני בתי הדין הרבניים בלהבות האש שאחזו באולם הכנסים במלון הפאר בגומורה, בעת כינוסם השנתי, לבין השרדותם. האם מציתי האולם הסתפקו בהרעלת הדיינים בעשן והעדיפו שלא להמיתם? בתיה וומיטריק, עורכת דין צעירה, בתו של עורך דין אדוארדו וומיטריק, אהובת ליבו של עורך הדין בועז צ'נסטוחובסקי, נעלמה מבלי להותיר עקבות. ארוחה משפחתית חגיגית שיזמה איזבל בית הלחמי לציון יום הולדתו של בעלה, עורך דין אחאב בית הלחמי הסתיימה בהרעלה קשה של חמשת ילדיהם הבוגרים. במסגרת מאמצי המשטרה לפענוח מעשי ההצתה, ההרעלה והחטיפה נחקרו פרופ' אלפרד פישביין, עורך דין אלכסנדר בלקינד, אינג' אמנון טנצר ... רשימת החשודים הלכה והתארכה ללא שום ראיות הקושרות בין החשודים למעשי הפשע.", למעט מכנה משותף אחד: שנות חיים ויצירה של החשודים ירדו לטמיון בעקבות גירושיהם בבתי הדין הרבניים.

ציד עופות הטרף היהודים

 

קביעת הורות משפטית בהסכמה בישראל / יחזקאל מרגלית

בשנים האחרונות הולך וגובר יישומם של חוזים והסכמים שונים ומגוונים בתוככי המשפחה, הן במישור האופקי הזוגי והן במישור האנכי שבין הורים וילדיהם. בממשק שבין דיני משפחה לדיני חוזים בתחום הזוגיות יש כבר ספרות ענפה. ספר זה, המעדכן, מרחיב ומבסס את עבודת הדוקטורט של המחבר, המסכם מחקר של למעלה מעשור וחצי שנים, ממלא אף הוא את החסר במחקר אקדמי מקיף ומעמיק בקשרי הורים וילדים.

הספר הוא השני המתפרסם בנושא בישראל, לאחר הספר יחסי הורים וילדים – בין דיני משפחה לבין דיני חוזים, ואחד החלוצים בעולם, העוסק בתפר שבין דיני המשפחה ודיני החוזים בכל הנוגע ליחסי הורים וילדים. במוקד הספר עומד ביסוס התזה של קביעת הורות משפטית בהסכמה הניצבת בתפר שבין דיני משפחה ובין דיני חוזים. זאת בהמשך לספר הקודם שעסק ביישומה של התזה בסוגיות שונות ומגוונות לאורך חיי הזוגיות וההורות: לפני לידת הילד, במהלך חיי הנישואים או השיתוף הזוגי, ועם פירוק התא המשפחתי מחמת גירושין או פטירת ההורים

קביעת הורות משפטית בהסכמה בישראל