ראיון עם - עמרי וויל

נקודת מפנה בחיים
ראיון עם עמרי וייל על לימודיו לתואר שני בלימודי משפט ללא משפטנים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן

עמרי וייל – מייסד ומנהל עמותת "תנו לאדם לחיות", יוצא 8200, ומי שהחל את לימודיו לתואר ראשון במתמטיקה בגיל 13 – החליט בגיל 50 ללמוד תואר שני במשפט ללא משפטנים באוניברסיטת בר-אילן.

הוא אומר: "חבל שלא למדתי את התואר הזה הרבה קודם"

"ידע משפטי דרוש לכל אדם, בעיקר במדינת ישראל," מדגיש עמרי בחיוך. "כל פעולה שאדם עושה, חייבת להביא בחשבון אלמנטים משפטיים. כל פעולה עשויה לסבך אותך, אבל אף אחד מאתנו לא יכול לשכור לשירותו עורך דין צמוד, וגם כשיש כזה – אין מי שידאג לאינטרסים שלך טוב ממך".

"חבר, שהיה זכיין של רשת, חתם על הסכם עם חברה שהסימן המסחרי לא היה בבעלותה; ידע משפטי מוקדם – היה מציל אותו מהסתבכות בהליכים משפטיים ממושכים, שגזלו ממנו זמן רב ולוו בהוצאות כבדות, שלא לדבר על כאב הראש ועל המתחים. מאייר, אמן, שביקש ליצור את סיפור ילדותו באנימציה, שכר את שירותיהם של מאיירים עצמאים; תחילה התנהלו העניינים כסדרם, עד שהמאיירים תבעו אותו בטענה שהיו עובדיו. בעמותה שלי, אנו מטפלים בחדלי פירעון רבים, אנשים עובדים, מהם שימשו במשרות בכירות, קבלנים גדולים, יזמים ובעלי עסקים פרטיים – אנשים שהבורות שלהם בתחום המשפטי ובזכויותיהם מאפשרת לבעלי בית שמהם שכרו דירה, למעסיקיהם, לרשויות מקומיות ולמוסדות, כגון, בנקים, מס הכנסה, ביטוח לאומי – להתעלל בהם, אין מילה אחרת."

תוכנית הלימודים לתואר שני בלימודי משפט ללא משפטנים בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן, היא הראשונה והוותיקה בארץ. בארבעה סמסטרים רצופים ובמהלך 14 חודשים בלבד, נחשפים הסטודנטיות והסטודנטים למגוון רחב של תחומים: משפט מסחרי, משפט ציבורי, משפט פלילי, דיני משפחה ותחומים נוספים, ומקבלים הרחבה וכלים מעשיים בתחומים הרלוונטיים להם, בהתאם לתוכנית  שבה בחרו ללמוד. בתוכנית לבוגרי כלכלה, מנהל עסקים וחשבונאות לומדים אלו אשר אוחזים במשרות בחברות פרטיות וממשלתיות ובמגזר השלישי. הדגש בתוכנית הוא על העולם המסחרי, דיני קניין ותאגידים, דיני עבודה ועוד. בתוכנית  לבוגרי הנדסה ומדעי המחשב, מתמקדים בקניין רוחני, בהגנת פרטיות, בקידום חדשנות, בניהול מאגרי ידע, בהיבטים של אתיקה ורגולציה בפיתוח ובשימוש בטכנולוגיה ועוד.

הפקולטה מקיימת תוכנית נוספות לבוגרי מדעי החברה ומדעי הרוח ותוכנית חדשה לבוגרי מקצועות הרפואה המיועדת לאלו המגיעים מעולמות הרפואה , אחיות ואחים, רופאים ורופאות, עובדים סוציאליים, צוותי מעבדה, להם ניתנים דגשים אקדמי בתחומים כגון, זכויות החולה, רשלנות רפואית, אתיקה רפואית, הולדה בעוולה, חוק החולה הנוטה למות וסוגיות כבדות משקל אחרות, שנידונות מהזווית המעשית היום- יומית וברמות המוסריות והתאורטיות. התואר השני בלימודי משפט מיועד לבוגרי ובוגרות תואר ראשון שאינו במשפטים. "אני עצמי לא הערכתי את תחום המשפט," מספר עמרי, "מהו לעומת המדעים המדויקים ותחומי המחשב, המסודרים והסדורים – אבל גיליתי שהתחום הזה הוא לא רק הכרחי ונוגע בכל תחומי החיים, זהו הבסיס של החיים החברתיים. ההיכרות עמו מאפשרת לנו לנהל את חיינו האזרחיים והמקצועיים בהצלחה ובביטחון." ונכונה לעמרי גם הפתעה: כמו במתמטיקה, כדי להגיע לתוצאה הרצויה יש להכיר את המושגים, את הקריטריונים המורכבים ואת אופני הטיעון המתוחכמים, שמטים את כף המאזניים לכאן או לכאן." דווקא בעבור עמרי, עולם המשפט לא היה זר לגמרי. אביו, זאב וייל ז"ל, היה עורך דין, ובין היתר, הראשון להביא לדיון בבית המשפט את הסוגייה המורכבת של "הולדה בעוולה"; ואמו, נעמי וייל תבל"א, ניהלה לפחות 101 תיקים בפני בית המשפט העליון, וגם בגיל 88 עודה עורכת דין פעילה. הוריו של עמרי, שזיהו את התעניינותו ואת יכולותיו הנדירות בתחומים הראליים, כיוונו אותו להעמקה בתחומם. עמרי אומר היום: "זו היתה טעות נוראית!" הוא מסביר, "עם כל הידע והניסיון שצברתי משך השנים, הן בעבודה לצד עורכי דין והן במצבי חיכוך שהתגלגלו אל בין כותלי בית המשפט, חסרה לי המסגרת המחשבתית הסדורה, ההמשגה, הכלים שיאפשרו לי לקרוא את החוק ואת הפסיקה, לחלץ מהם את הדרוש ולנסח נכון את טענותיי – וזה בדיוק מה שקיבלתי בתואר, ובמינון מדויק. "התואר לא כבד מדי, לא יעשה אותך עורך דין, זו גם לא המטרה. נחשפתי לרוב תחומי המשפט, מבלי שיעמיסו עלי פרטים שלא יהיו בשימוש. הלימוד ברמה אוניברסיטאית גבוהה, מפי המומחים הגדולים בתחומם בארץ ובעולם, סיפק לי בסיס איתן וגישה לחומרים המשפטיים. היום אני יכול ללמוד כל תחום ספציפי במשפט מתוך קריאה והעמקה בו ולהתמודד בצורה מושכלת בכל מצב ועם כל עניין שעולה." הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן, נמנית עם 100 הטובות בעולם לפי מדד שנגחאי, ומלמדים בה בכירי המרצים שהם מומחים בינלאומיים בתחומם. עמרי מציין באופן מיוחד את תרומתו של פרופ' אריאל בנדור, שהקנה יסודות סדורים וחשובים במשפט הציבורי והמנהלי; הוא זוכר היטב את פרופ' דוד האן, מומחה בדיני תאגידים ובדיני חדלות פירעון, שכיהן כאפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים; בשיעוריהם המרתקים, הם סיפקו לו כלים מעשיים וידע רב ערך, המשמשים אותו בעבודתו בעמותה; תודה מיוחדת חב עמרי לפרופ' שחר ליפשיץ, מומחה בדיני משפחה, שמושגים ומהלכים משפטיים שחידש התקבלו ואומצו בפסיקה הישראלית. גם זה לא !

"שנת הלימודים הזאת היתה נקודת מפנה בחיי," אומר עמרי. "פרחתי, בתואר הזה ובעקבותיו. בימים האלה אני מייעץ לעורכי דין, לאלה שבעמותה וגם לאחרים; לומד את החומר, מזהה אפשרויות, מנחה את עורכי הדין, ולפעמים אפילו מונע הסתבכויות, שעלולות לנבוע מהראייה המוגבלת שהם נוטים לה. יש לי יתרון, דווקא משום שאיני עורך דין; יש לי את הידע המשפטי, אבל אני מסוגל גם לראות היכן קצרה ידו של החוק וכדאי לשלב פתרונות מעולמות אחרים." לדעת עמרי, יסודות המשפט הם כמו ידע בסיסי בחשבון. "כל אדם צריך לדעת לפחות חיבור וחיסור, כמו שאומרים 'כדי להסתדר במכולת'. אני הייתי מלמד את יסודות המשפט כבר בבתי הספר, גם אותם צריך כדי להסתדר באותה מכולת... אנו נמצאים ביחסים משפטיים מורכבים כל יום, כל היום; כבעלי עסקים וכמנהלים בכירים, כשכירים וכעצמאים, כשוכרים וכמשכירים, אפילו כבני זוג, כשכנים או כשאנחנו מטיילים עם הכלב שלנו בשדרה," מסכם עמרי. "אני ממליץ לכל מי שיש לו תואר ראשון, בכל תחום שהוא, לתת לעצמו או לעצמה את המתנה הזאת. לא תהיו עורכי דין, אבל גם לא תתנהלו כעיוורים באפלה. לימודי התואר השני במשפט ללא משפטנים באוניברסיטת בר-אילן – הם לימודים שמשפיעים על חיינו."

לקובץ pdf לחץ כאן